4 клас

Інтегрований урок:
 літературне читання,
 природознавство,
розвиток зв'язного мовлення.

Тема: Символ сонця у творах усної народної творчості. Сонце - зоря,  центральне тіло Сонячної системи.
Висловлення власної думки про побачене і почуте.

Хід уроку:

І.Організація учнів до уроку.
Вчитель:
- Доброго ранку вам я скажу.
А може на вушко всім вам прошепчу.
Про те, що пора урок починати,
Думати, мріяти, фантазувати!
Давайте з вами обнімемось
І над землею піднімемось.
Тепло сердець з’єднаємо і сонцем засіяємо!
-         Я бажаю вам добра!
Учні:
-         Ми бажаєм вам добра!
Вчитель:
- А зараз швиденько налаштуємось на урок, провівши автотренінг:
Я учень!
Я ходжу до школи!
Мене навчають вчитися!
Я все розумію!
Я все хочу знати!
-          Якщо нам буде важко – допомагатимемо один одному.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
-         Пригадаємо, що  ми вивчали на минулому уроці?
-         Ми вивчали склад Сонячної системи.
-         А що є її  центром ?
-         Центром Сонячної системи є зоря Сонце.
1.     Вправа  „Кубування”   
                                 Малюнок  „Сонячна система”       
- Опишіть. Розгляньте уважно об’єкт та опишіть, що ви бачите, відзначте колір,форму  та розміри.
Діти:
 - Небесні тіла ( планети їх супутники, астероїди, комети, метеороїди) разом  з Сонцем у центрі утворюють Сонячну систему, яка є частиною галактики Чумацький шлях.
- Порівняйте.  -  На що схоже?
                                                                          (Відповіді дітей)
- Встановіть асоціації.    -  Про що  це змушує вас думати? Що спадає вам на думку у зв’язку  з  цим ? Звільніть вашу уяву і подивіться, які асоціації у вас виникають у зв’язку з об’єктом.                   (Відповіді дітей)
- Проаналізуйте.   -  Скажіть, яким чином це зроблено. Вам не обов’язково це знати. Ви можете вигадати.                       (Відповіді дітей)
- Знайдіть застосування.  -  Яким чином це може  бути застосовано?
За або проти.   Займіть певну позицію. Використовуйте повний діапазон аргументів: від логічних до безглуздих.
                                                                            (Відповіді дітей)
Вчитель:
-         Ви, готуючись до сьогоднішнього уроку, повинні були знайти з додаткової літератури чи з інтернет-ресурсу твори усної народної творчості. Ви працювали  в групах, мали різні завдання . Вам на уроці  та гуртку інформатики допомагала оформити  роботи Марія Ігорівна. Прошу поділіться своїм досвідом виконання завдання.
(Групи  захищають свої роботи.)
І група – підбирала загадки про сонце.
ІІ група – підбирала прислів’я про сонце.
                       
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
           Вчитель:
-         Що було спільного у ваших завданнях? ( Вони про сонце.)
-         Я думаю ви вже здогадались, яка тема сьогоднішнього уроку. (Сонце.)
-   Правильно.  Урок  в нас сьогодні незвичайний, а інтегрований. 
Ми глибше зануримось у народну творчість і народні вірування про сонечко, зазирнемо у світ енциклопедій і поглибимо свої знання про Сонце – як зірку, центральне тіло Сонячної системи. Будемо вчитися правильно висловлювати свою думку про побачене і почуте.
-      А яким ви уявляєте наш урок, що від нього очікуєте?
Вправа „Дерево рішень”
-  В кінці уроку перевіримо чи справдились ваші сподівання.
( Записують на яблучках очікування і прикріплюють на "Дереві рішень")

- Підійдіть до мене і виберіть собі емблеми нашого уроку  (жовті і оранжеві сонечка).
 -  Ми сьогодні знову будемо працювати  в групах.
По кольорах сформуйте групи. Займіть свої місця.

ІV. Вивчення нового матеріалу.
           1. Вступна бесіда вчителя.
- До сонця завжди була прикута увага нащих пращурів. Сходу сонця чекали, раділи його появі на небі. Сонце  в казках, в легендах наділяли людськими рисами та звичками і називали – Солунь, Сурож, Ярунь, Ярило.  Слов’ни поклонялися, молились і приносили жертви   сонцю, як богу і називали його – Яр- Бог, Купайло, Дажбог.
Реклама книги для позакласного читання.
            Повідомлення учениці про вірування слов’ян у Сонце.
Вчитель:
- Сонечко оспівувалось у веснянках. Наспівайте, будь ласка.
„Вийди, вийди, сонечко.”
- Наші пращури вірили, що сонце, місяць і зорі були однією родиною.
Це ми чуємо в наших народних щедрівках.
Послухайте уривок щедрівочки і назвіть членів родини, яка оспівується.
            Учениця співає  уривок із щедрівки.
Ой сивая та і зозуленька”.
Ясен місяць – пан господар,
Щедрий вечір, добрий вечір,
Добрим людям наздоров’я.
Красне сонце – жона його,
Щедрий вечір, добрий вечір,
Добрим людям наздоров’я.
Дрібні зірки – то їх дітки.
Щедрий вечір, добрий вечір,
Добрим людям наздоров’я.
 Відповіді учнів:
-         Красне Сонце - дружина.
-         Місяць – господар.
-         Дрібні зірки – діточки.

2.     Представлення творів, які учні  читали вдома.
- А зараз прорекламуйте твори, які ви читали вдома про сонечко.
      А) Казка „Красноцвіт” –    реклама-презентація учениці (короткий переказ і малюнок)                                      
     
      Б) «Чому буває сумне сонце» - міф
           -   реклама-презентація учениці (короткий переказ і малюнок)            



Музична фізкультхвилинка.
https://www.youtube.com/watch?v=lw1XZJDLCJU
Пісня „Сонечко” А. Олейнікова.
Розганяє сонечко
Легкії хмаринки,
Щоб зіграть на скрипочці
Променем ясним.
Жартівливий смайлик
Весело всміхнеться,
Намалює райдугу
Пензлем золотим.
Приспів:
Подаруй нам, сонечко,
Чарівний промінчик,
Щоб весняним зайчиком
По землі стрибав,
Щоб розквітли посмішки
У дівчат і хлопців,
Для яких майбутнє він
Світле змалював.
 
Посміхнись нам, сонечко,
Піснею розлийся
Та заграй на скрипочці
Музику свою,
Адже пісня сонця
Зробить яскравіше
І траву, і дерево,
Й пісеньку мою.

3. Читання твору .  Легенда „ Як діти сонце визволили”
                  - Прочитайте легенду і скажіть
                            - Хто виніс з прірви дітей?
А) Читання по частинах.

                 „Як діти сонце визволили”  -  легенда

    Колись на Лису гору ні одна жива душа не потикалася. Боялись туди ходити, бо якраз посередині гори була бездонна прірва. І жила там, казали, якась нечиста сила.
    Чим тільки не манив диявол до себе людей, але все марно. І вирішив він тоді велике зло їм причинити: сховать у темну яму сонце, щоб вічна ніч на землі настала і щоб люди посліпли.
    Одного разу нечистий ухопив сонце і в своє лігво потяг.
Ждуть люди сонця, а воно не сходить. Така ніч настала, що за крок нічого не видно. Коли це блись — і загорівся на Лисій горі вогник!
— То сатана знак подає, то він манить,— казали старі діди.— Не йдіть туди ніхто, бо лихо вам буде.
А дітвора тієї поради не послухала, нічого вони не боялися. Зібралося хлопчаків із десяток і подалися потай од батьків на гору.
— Доки,— кажуть, — без світла сидіть? Украдемо в нечистого вогонь і на весь світ багаття розпалимо...
    Та не так-то просто було той вогник украсти. Що наблизяться діти до нього, а він шасть — і вже ген далі горить. Отак манив диявол хлопців, поки вони в його яму не попадали!
І пішли блукать темними норами, коли це враз стало їм так видно, як удень. Дивляться: аж в одній заглибині сонце лежить за ґратами, а на них три здоровенні замки висять.
   Хлопці розбили замки камінням і випустили сонце з неволі. Воно  піднялося з прірви й дітей на собі винесло.
   Знову день повернувся на землю. Пораділи люди, птахи й звірі. А нечиста сила провалилася в чорну яму і згинула на віки вічні.

Вчитель:
 (Відповіді учнів.)
                  Б) Вправа „Незакінчені речення”
                             ( речення з тексту  – діти продовжують)
-             Колись на Лису гору    ...
-             І жила там,    ...
-             Одного разу нечистий   ...
-             Не йдіть туди   ...
-             А дітвора тієї поради  ...
-             Хлопці розбили      ...
-         .    А нечиста сила     ...
            
В)    Робота в групах.
 -  Обговоріть, що навчає нас ця легенда?         -                    І група

-  Чому ж виникали такі різноманітні легенди, міфи, вірування?  -   ІІ група       
                 Свої відповіді розпочинайте словами :
Я вважаю  ...
Я думаю  ...
На мою думку  ...
Я вважаю інакше  ...
Я згідна (згоден) з  ...

4 . Перегляд відео „Дивовижна зірка – Сонце”.
https://www.youtube.com/watch?v=tAmlH8g6C7Y

Вчитель:
 - А зараз нас запрошує в гості  у свою космічну відео-лабораторію дівчинка Меланія. У неї для вас є новини про Сонце.
Уважно слухайте, дивіться і скажете, що вас найбільше здивувало, вразило у цій розповіді.
                                (Перегляд і відповіді дітей.)
Вчитель:
- Ось бачите, скільки у вас вражень від перегляду. А у прадавніх слов’ян всіх цих знань і можливостей їх отримати не було. Але вони вже і тоді знали наскільки воно величне і корисне людям.

5. Робота з підручником    Природознавство” 4 клас О.В. Тагліна

- Прочитайте мовчки розповідь про Сонце як зірку і поставте питання до прочитаного своїй групі- суперниці.

 (По 1 питанню кожна група обдумують в групі і відповідають.)

V. Рефлексія.

1.Вправа „Гронування”

Вчитель:

 - Давайте створимо із наших промінчиків знань , які ви отримали на уроці ,символічне „Сонечко”.

  - Що таке Сонце? ( величезна розжарена газова куля)

- Джерелом чого є Сонце? (джерелом світла, тепла, життя на землі)

- Що виділяє Сонце? (величезну кількість енергії)

- Що таке протуберанці? ( гігантські фонтани розпеченого газу)

- Якого кольору  сонячне світло? (світложовте, майже біле)

- Кому потрібне  сонце? (всім живим організмам, людям, тваринам, рослинам)

- В яких творах усної народної творчості  зустрічається символ сонця?( пісні, загадки, прислів’я, казки, міфи, легенди)

 

2. Вправа „Трихвилинне есе. Крісло автора” (вільне письмо)
- Підсумовуючи все, що ви почули на уроці, напишіть  протягом 3 хвилин те, що спадає вам на думку про Сонце.
 (Кілька бажаючих читає твори для усього класу в «Кріслі автора», яке виставляється посередині класу. Учні мають бути впевнені у своєму праві висловлювати думки вільно, а також у шанобливому ставленні аудиторії до їхніх думок.) 

VI. Самооцінювання учнів. 

Вправа "Мікрофон"

- Чи здійснились ваші очікування від уроку, які ви записували на "Дерево рішень"? 


 Домашнє завдання.

- Ст.12-13, „Природознавство” 4 клас О.В. Тагліна

- Підібрати цікаву інформацію про Сонце  з енциклопедій або інтернет-ресурсів.

- Давайте завершимо наш урок піснею про сонячний промінчик
.https://www.youtube.com/watch?v=tD8NNX2EcBc
 
Пісня „Сонячний промінчик”
Я сонячний промінчик
В долоньки покладу,
Я сонячний промінчик
До ладу доведу.
 
Приспів:
Світи, світи, промінчик,
Віддай своє тепло,
Щоб хоть на мить тепліше
Усім, усім було.
Щоб хоть на мить тепліше
Усім, усім було!
 
Я і чужих, і рідних,
І всіх, кого люблю,
Промінчиком чарівним
Розраджу й звеселю.
 
Приспів.
 
Якщо в моїх долоньках
Загасне раптом він,
Я в сонечка на небі
Візьму іще один.
 
Приспів.

- Дякую вам за гарний урок, за ваші думки, за сонячний настрій. Залишайтесь такими світлими промінчиками сонця для мене, для батьків, для всіх оточуючих вас людей.

8 коментарів:

  1. Дякую, колего! Творчих злетів вам.

    ВідповістиВидалити
  2. Прекрасний урок!! Творчого натхнення вам)))

    ВідповістиВидалити
  3. Думаю і урок був таким цікавим для діток, як цей конспект для мене. Творчих злетів Вам!!!

    ВідповістиВидалити
  4. Гарний урок! Успіхів та натхнення Вам у подальшій роботі...

    ВідповістиВидалити