Інтегрований урок:
літературне читання,
природознавство,
розвиток зв'язного мовлення.
Тема: Символ сонця у творах усної народної творчості. Сонце - зоря, центральне тіло Сонячної системи.
Висловлення власної думки про побачене і почуте.
І.Організація учнів до уроку.
Вчитель:
- Доброго ранку вам я скажу.
А може на вушко всім вам прошепчу.
Про те, що пора урок починати,
Думати, мріяти, фантазувати!
Давайте з вами обнімемось
І над землею піднімемось.
Тепло сердець з’єднаємо і сонцем засіяємо!
-
Я бажаю вам
добра!
Учні:
-
Ми бажаєм вам
добра!
Вчитель:
- А зараз швиденько
налаштуємось на урок, провівши автотренінг:
Я учень!
Я ходжу до школи!
Мене навчають вчитися!
Я все розумію!
Я все хочу знати!
-
Якщо нам буде важко – допомагатимемо один
одному.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
-
Пригадаємо,
що ми вивчали на минулому уроці?
-
Ми вивчали склад
Сонячної системи.
-
А що є її центром ?
-
Центром Сонячної
системи є зоря Сонце.
1.
Вправа
„Кубування”
Малюнок „Сонячна система”
- Опишіть. Розгляньте
уважно об’єкт та опишіть, що ви бачите, відзначте колір,форму та розміри.
Діти:
- Небесні тіла
( планети їх супутники, астероїди, комети, метеороїди) разом з Сонцем у центрі утворюють Сонячну систему,
яка є частиною галактики Чумацький шлях.
- Порівняйте. - На що
схоже?
(Відповіді дітей)
- Встановіть асоціації. - Про
що це змушує вас думати? Що спадає вам
на думку у зв’язку з цим ? Звільніть вашу уяву і подивіться, які
асоціації у вас виникають у зв’язку з об’єктом. (Відповіді дітей)
- Проаналізуйте. - Скажіть, яким чином це зроблено. Вам не
обов’язково це знати. Ви можете вигадати. (Відповіді дітей)
- Знайдіть застосування. - Яким
чином це може бути застосовано?
За або проти. Займіть певну позицію. Використовуйте повний
діапазон аргументів: від логічних до безглуздих.
(Відповіді дітей)
Вчитель:
-
Ви, готуючись до
сьогоднішнього уроку, повинні були знайти з додаткової літератури чи з
інтернет-ресурсу твори усної народної творчості. Ви працювали в групах, мали різні завдання . Вам на уроці та гуртку інформатики допомагала оформити роботи Марія Ігорівна. Прошу поділіться своїм
досвідом виконання завдання.
(Групи захищають свої роботи.)
І
група – підбирала загадки про сонце.
ІІ
група – підбирала прислів’я про сонце.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Вчитель:
-
Що було спільного
у ваших завданнях? ( Вони про сонце.)
-
Я думаю ви вже
здогадались, яка тема сьогоднішнього уроку. (Сонце.)
- Правильно.
Урок в нас сьогодні незвичайний,
а інтегрований.
Ми
глибше зануримось у народну творчість і народні вірування про сонечко,
зазирнемо у світ енциклопедій і поглибимо свої знання про Сонце – як зірку,
центральне тіло Сонячної системи. Будемо вчитися правильно висловлювати свою
думку про побачене і почуте.
- А яким ви уявляєте наш урок, що від нього очікуєте?
Вправа
„Дерево рішень”
- В кінці уроку перевіримо чи справдились ваші
сподівання.
( Записують на яблучках очікування і прикріплюють на "Дереві рішень")
( Записують на яблучках очікування і прикріплюють на "Дереві рішень")
- Підійдіть до мене і виберіть
собі емблеми нашого уроку (жовті і
оранжеві сонечка).
- Ми
сьогодні знову будемо працювати в
групах.
По кольорах сформуйте групи.
Займіть свої місця.
ІV. Вивчення
нового матеріалу.
1.
Вступна бесіда вчителя.
- До сонця завжди була
прикута увага нащих пращурів. Сходу сонця чекали, раділи його появі на небі.
Сонце в казках, в легендах наділяли
людськими рисами та звичками і називали – Солунь, Сурож, Ярунь, Ярило. Слов’ни поклонялися, молились і приносили
жертви сонцю, як богу і називали його –
Яр- Бог, Купайло, Дажбог.
Реклама книги для позакласного читання.
Реклама книги для позакласного читання.
Повідомлення учениці про вірування слов’ян
у Сонце.
Вчитель:
- Сонечко оспівувалось у веснянках.
Наспівайте, будь ласка.
„Вийди, вийди, сонечко.”
- Наші пращури вірили, що сонце,
місяць і зорі були однією родиною.
Це ми чуємо в наших народних
щедрівках.
Послухайте уривок щедрівочки
і назвіть членів родини, яка оспівується.
Учениця співає уривок із щедрівки.
„Ой сивая та і зозуленька”.
Ясен місяць – пан господар,
Щедрий
вечір, добрий вечір,
Добрим
людям наздоров’я.
Красне сонце – жона його,
Щедрий
вечір, добрий вечір,
Добрим
людям наздоров’я.
Дрібні зірки – то їх дітки.
Щедрий
вечір, добрий вечір,
Добрим
людям наздоров’я.
Відповіді
учнів:
-
Красне Сонце -
дружина.
-
Місяць –
господар.
-
Дрібні зірки –
діточки.
2.
Представлення творів, які учні читали вдома.
- А зараз прорекламуйте твори, які ви читали вдома про сонечко.
Б) «Чому буває сумне сонце» - міф
- реклама-презентація
учениці (короткий переказ і малюнок)
Пісня
„Сонечко” А. Олейнікова.
Розганяє сонечко
Легкії хмаринки,
Щоб зіграть на скрипочці
Променем ясним.
Жартівливий смайлик
Весело всміхнеться,
Намалює райдугу
Пензлем золотим.
Приспів:
Подаруй нам, сонечко,
Чарівний промінчик,
Щоб весняним зайчиком
По землі стрибав,
Щоб розквітли посмішки
У дівчат і хлопців,
Для яких майбутнє він
Світле змалював.
Посміхнись нам, сонечко,
Піснею розлийся
Та заграй на скрипочці
Музику свою,
Адже пісня сонця
Зробить яскравіше
І траву, і дерево,
Й пісеньку мою.
3. Читання твору . Легенда
„ Як діти сонце визволили”
- Прочитайте легенду і
скажіть
- Хто виніс з
прірви дітей?
А) Читання по частинах.
„Як діти сонце
визволили” - легенда
Колись на Лису гору ні одна жива душа не
потикалася. Боялись туди ходити, бо якраз посередині гори була бездонна
прірва. І жила там, казали, якась нечиста сила.
Чим тільки не манив диявол до себе людей,
але все марно. І вирішив він тоді велике зло їм причинити: сховать у темну яму
сонце, щоб вічна ніч на землі настала і щоб люди посліпли.
Одного разу нечистий ухопив сонце і в
своє лігво потяг.
Ждуть
люди сонця, а воно не сходить. Така ніч настала, що за крок нічого не видно.
Коли це блись — і загорівся на Лисій горі вогник!
— То
сатана знак подає, то він манить,— казали старі діди.— Не йдіть туди ніхто,
бо лихо вам буде.
А
дітвора тієї поради не послухала, нічого вони не боялися. Зібралося
хлопчаків із десяток і подалися потай од батьків на гору.
—
Доки,— кажуть, — без світла сидіть? Украдемо в нечистого вогонь і на весь світ
багаття розпалимо...
Та не так-то просто було той вогник
украсти. Що наблизяться діти до нього, а він шасть — і вже ген далі горить.
Отак манив диявол хлопців, поки вони в його яму не попадали!
І пішли
блукать темними норами, коли це враз
стало їм так видно, як удень. Дивляться: аж в одній заглибині сонце лежить за
ґратами, а на них три здоровенні замки висять.
Хлопці розбили замки камінням і випустили
сонце з неволі. Воно піднялося з
прірви й дітей на собі винесло.
Знову день повернувся на землю. Пораділи
люди, птахи й звірі. А нечиста сила провалилася в чорну яму і згинула на
віки вічні.
Вчитель:
(Відповіді
учнів.)
Б) Вправа „Незакінчені
речення”
( речення з тексту
– діти продовжують)
-
Колись на Лису гору ...
-
І жила там, ...
-
Одного разу нечистий ...
-
Не йдіть туди ...
-
А дітвора тієї поради ...
-
Хлопці розбили ...
-
. А нечиста сила ...
В) Робота в групах.
- Обговоріть, що навчає нас ця легенда? - І група
- Чому ж виникали такі
різноманітні легенди, міфи, вірування? - ІІ
група
Свої відповіді розпочинайте словами :
Я вважаю ...
Я думаю ...
На мою думку
...
Я вважаю інакше
...
Я згідна (згоден) з
...
Вчитель:
- А зараз нас запрошує в гості у свою космічну відео-лабораторію дівчинка
Меланія. У неї для вас є новини про Сонце.
Уважно слухайте, дивіться і
скажете, що вас найбільше здивувало, вразило у цій розповіді.
(Перегляд і
відповіді дітей.)
Вчитель:
- Ось бачите, скільки у вас
вражень від перегляду. А у прадавніх слов’ян всіх цих знань і можливостей їх
отримати не було. Але вони вже і тоді знали наскільки воно величне і корисне
людям.
5. Робота з підручником „Природознавство”
4 клас О.В. Тагліна
- Прочитайте
мовчки розповідь про Сонце як зірку і поставте питання до прочитаного своїй
групі- суперниці.
(По 1 питанню кожна група обдумують в групі і
відповідають.)
V. Рефлексія.
1.Вправа
„Гронування”
- Давайте створимо із наших
промінчиків знань , які ви отримали на уроці ,символічне „Сонечко”.
- Що таке Сонце? ( величезна розжарена газова куля)
- Джерелом чого є Сонце? (джерелом
світла, тепла, життя на землі)
- Що виділяє Сонце? (величезну
кількість енергії)
- Що таке протуберанці? (
гігантські фонтани розпеченого газу)
- Якого кольору сонячне світло? (світложовте, майже біле)
- Кому потрібне сонце? (всім живим організмам, людям,
тваринам, рослинам)
- В яких творах усної народної
творчості зустрічається символ сонця?(
пісні, загадки, прислів’я, казки, міфи, легенди)
2. Вправа „Трихвилинне есе. Крісло автора” (вільне письмо)
- Підсумовуючи все, що ви почули на уроці,
напишіть протягом 3 хвилин те, що спадає
вам на думку про Сонце.
(Кілька бажаючих читає твори для усього класу в «Кріслі автора»,
яке виставляється посередині класу. Учні мають бути впевнені у своєму праві
висловлювати думки вільно, а також у шанобливому ставленні аудиторії до їхніх
думок.)
VI. Самооцінювання учнів.
Вправа "Мікрофон"
- Чи здійснились ваші очікування від уроку, які ви записували на "Дерево рішень"?
Домашнє
завдання.
- Ст.12-13, „Природознавство” 4 клас О.В. Тагліна
- Підібрати цікаву інформацію про
Сонце з енциклопедій або
інтернет-ресурсів.
- Давайте завершимо наш урок піснею про сонячний промінчик
.https://www.youtube.com/watch?v=tD8NNX2EcBc
Пісня „Сонячний промінчик”
Я сонячний промінчик
В долоньки покладу,
Я сонячний промінчик
До ладу доведу.
Приспів:
Світи, світи, промінчик,
Віддай своє тепло,
Щоб хоть на мить тепліше
Усім, усім було.
Щоб хоть на мить тепліше
Усім, усім було!
Я і чужих, і рідних,
І всіх, кого люблю,
Промінчиком чарівним
Розраджу й звеселю.
Приспів.
Якщо в моїх долоньках
Загасне раптом він,
Я в сонечка на небі
Візьму іще один.
Приспів.
Дякую, колего! Творчих злетів вам.
ВідповістиВидалитиЩиро вдячна !
ВидалитиПрекрасний урок!! Творчого натхнення вам)))
ВідповістиВидалитиДякую! )))
ВидалитиДумаю і урок був таким цікавим для діток, як цей конспект для мене. Творчих злетів Вам!!!
ВідповістиВидалитиДякую за гарні слова про мою роботу))).
ВидалитиГарний урок! Успіхів та натхнення Вам у подальшій роботі...
ВідповістиВидалитиДякую за побажання! Навзаєм!
Видалити